5 trends for restauranter, som kommer til at definere 2022!

Download din kopi af Trend Report i dag

5 trends for restauranter, som kommer til at definere 2022!

Dette års trendrapport fokuserer på 5 nøgleområder i restaurationsbranchen fra sundhed, velvære og madtendenser til det skiftende landskab af kundeoplevelser. En rapport vedrørende trends ville imidlertid ikke være komplet, hvis den ikke også adresserer, hvordan pandemien har påvirket branchen. Vi ser også på, hvordan teknologien hjælper med at diversificere indtægterne samt andre teknologi-relaterede emner.

Det har været nogle udfordrende år for restaurationsbranchen, men 2022 indikerer, at der er lys for enden af tunnelen. Eftersom COVID-19-pandemien nu ser ud til at lakke mod enden, er verden atter sulten efter unikke kulinariske oplevelser. Sundhed, velvære, og hvordan vi passer på vores krop, er stadig et vigtigt emne for mange forbrugere. Derfor er en frisk, sund, sæsonbestemt og bæredygtig menu en vigtig forudsætning for de restauranter, der vil trives. Alligevel har vi været ``indespærret`` så længe, at vi higer efter de kulinariske oplevelser, der venter lige uden for vores dør. Restaurantoplevelser med tid til fordybelse og restauranter med temaer bliver i år de vigtigste trends.

Download din kopi af Trend Report i dag

Restauranttrend 1

Sundhedsbevidst mad vil dominere restaurantmenuerne

Det stigende fokus på en sund livsstil skaber en øget bevidsthed om madvalg, hvilket i sidste ende afspejles i de aktuelle menuer.

Restauranttrend 2

Teknologi – det digitale er atter på vej frem

Teknologien leverer i år løsninger til en række restaurantejere - fra problemer i forsyningskæden til håndtering af kundetendenser og krav.

Restauranttrend 3

Restauranten er sat til at blive en scene i 2022

Mangfoldighed, kvalitet og oplevelse står højt på listen over behov for restaurationsgæster i 2022.

Restauranttrend 4

Teknologi vil hjælpe restauranter i 2022 med at levere et endnu bedre serviceniveau

Tingene vil køre som normalt (hvad der nu engang er normalt efter Corona-tiden), og det gælder om at have en sikker, automatiseret og velanlagt restaurantdrift.

Restauranttrend 5

Muligheder for investorer

Pop-up restauranter, food trucks og ghost kitchens vil stadig være et hit i 2022, da branchen bliver mere forskelligartet end nogensinde.

Sundhedsbevidst mad vil dominere restaurantmenuerne

Det stigende fokus på en sund livsstil skaber en øget bevidsthed om madvalg, hvilket i sidste ende afspejles i de aktuelle menuer. Vi ser et bemærkelsesværdigt skift mod rene og friske råvarer i planteform, og selvom kød i høj grad stadig er en del af forbrugernes kost, er det nu både relevant og nødvendigt for spisestedet at videreformidle, hvordan råvarerne er blevet opdrættet, fanget eller dyrket, så restaurantgæsterne får en dybere forståelse for, hvordan de er nået frem til tallerkenen.

 

Vi er nu i endnu højere grad opmærksomme på de fødevarer, vi indtager

Pandemien viste os alle vigtigheden af sundhed og velvære, og vi er nu langt mere opmærksomme på den mad, vi nyder, og hvor den stammer fra. I 2022 forudser vi, at tendensen med sunde fødevarer vil fortsætte med hastige skridt. Traditionelle spisesteder, fastfood-virksomheder og endda leveringsbaserede virksomheder inden for fødevarebranchen kommer til at tilbyde sunde menuer som standard, og dette vil være en trend, der fortsætter fremadrettet.  Eksempelvis har selv de mest kendte fastfoodkæder som McDonald’s annonceret 5 nye og meget ambitiøse globale Happy Meal-mål, der skal nås inden udgangen af 2022. Disse omfatter, at man tilbyder mere afbalancerede måltider, gør brug af forenklede ingredienser, er mere transparente med ernæringsoplysningerne og markedsfører sig på ansvarlig vis.

Gæsterne er på udkig efter lokale råvarer

I 2022 vil gæsterne i stigende grad besøge de restauranter, der serverer lokalt producerede råvarer. Trenden med at købe, hvad der nu engang skal købes, på de lokale gårde, er ikke sat i værk overalt. Problemer i forsyningskæderne fortsætter imidlertid med at påvirke verden, så rent forretningsmæssigt giver det bedst mening at købe varerne lokalt. Det sparer på de forsendelsesomkostninger, som er forbundet med internationale produkter, og sikrer, at produkterne er af en frisk kvalitet, da produkterne ikke er frosset ned for at forlænge holdbarheden. Lokale indkøb understøtter også det lokale økosystem og hjælper restauranterne med at reducere deres CO2-fodaftryk.

Teknologi – det digitale er atter på vej frem

Teknologien leverer i år løsninger til en række restaurantejere – fra problemer i forsyningskæden til håndtering af kundetendenser og krav. Uanset om restauranterne i år ønsker at give en mere engagerende eller interaktiv oplevelse – eller at strømline processerne i restauranten, så både bør og vil teknologien være en voksende del af den succesfulde restaurantejers værktøjskasse.

Implementeringen af mobile menuer og digitale betalinger vil fortsætte med at udvikle sig i 2022

Det er nu almindeligt forekommende, at man er til stede på en tredjeparts leveringsapp, men det oprindelige koncept med at tage imod ordrer på restauranternes egne websider vil fortsætte med at udvikle sig i 2022. For de virksomheder, der primært er bygget op om indendørs spisning, vil det digitale stadig spille en stor rolle i 2022. Digitale menuer med mulighed for bordbestilling vil være en prioritet for spisende gæster. Det digitale er nu i høj grad en del af tilbuddet på restauranter og bør inddrages i såvel nuværende som de fremtidige beslutninger for de enkelte restauranter.

90% af alle de spisende gæster tjekker først restauranten online

Online anmeldelsessider og sociale medier anvendes mere end nogensinde inden for foodservice-industrien, og det vil ikke ændre sig – hverken i år eller de kommende år. Virksomheden OpenTable beskæftiger sig med reservationer på restauranter. Ifølge OpenTable undersøger 90% af de spisende gæster en restaurant online (mere end andre typer forretninger), inden de beslutter sig for, hvor de skal spise.

Folk forlader simpelthen ikke hjemmet i dag uden deres telefon eller en mobil enhed, hvilket har resulteret i et særligt fokus på mobil interaktion i restauranter. Kundernes ønske om at kunne klare deres egen rejse og selv foretage betalinger, vil bevirke, at implementeringen af mobilmenuer og digitale betalinger fortsætter med at udvikle sig i 2022.

Restauranten er sat til at blive en scene i 2022

Det skiftende landskab inden for gæstfrihed og restaurantscenen indebærer, at en kunde sagtens kan vælge fine dining med eksklusive menuer den ene dag for den næste dag at vælge den hurtige og mere afslappede restaurantoplevelse. Mangfoldighed, kvalitet og oplevelse står højt på listen over behov for restaurationsgæster i 2022.

Restaurantens betydning som samlingssted, mødested, oplevelse og nydelsessted strækker grænserne for sektoren og giver en mangfoldig restaurantoplevelse. De restauratører, der formår at se ud over køkkenet og husfacaden og i stedet kan se ind i, hvad kunden og samfundet virkelig ønsker sig, vil vækste i 2022. Det kan være alt fra det ekstraordinære til det mere ordinære, der føles hjemligt for gæsten.

Restaurantoplevelser 2022

Restauranten er sat til at blive en scene i 2022, og det handler ikke længere om kun at servere god mad og levere en fin service – vil man have succes som restaurant, skal man også kunne levere noget ekstra. Det kommer i høj grad til at handle om at føre de spisende gæster til et andet univers eller bringe restauranten til live – enten gennem visuals eller i nogle tilfælde med restaurantpersonalet selv. Det er nogle af de tendenser, der kommer til at præge 2022. Andre tendenser går på skabe et miljø gennem restaurantlayout, design og opbygning sammen med lyd- og en sensorisk teknologi.

Gæsterne søger noget, som de kan huske – og gerne i et miljø, der skaber rammerne for et event, der bliver muliggjort via projektioner, animationer, kostumer, dans, sang, skuespil, historiefortælling, scenografi og lignende interaktive performances.

Teknologi vil hjælpe restauranter i 2022 med at levere et endnu bedre serviceniveau

Tingene vil køre som normalt (hvad der nu engang er normalt efter Corona-tiden), og det gælder om at have en sikker, automatiseret og velanlagt restaurantdrift. Gæsterne er sultne efter oplevelser, der føles som førhen, hvor alt var en rus, men i et miljø, der kan håndtere alt fra personaleproblemer til desinficering af overflader. Det handler for restauranten om at genvinde kontrollen og skabe smidige processer, gerne ved hjælp af teknologien.

Restaurantdrift i 2022

Pandemien, hvordan den nu engang kommer til at tage sig ud i den kommende tid, bidrager til, at restaurationsbranchen må gøre sig nogle vigtige overvejelser, herunder emner som bemanding, sikre miljøer, nye normer samt adfærdsændringerne i offentligheden. Restauranter har fået mulighed for at supplere et fantastisk personale med effektive løsninger inden for automatiserede løsninger. Det gør gæsterne i stand til at booke borde, se menuer, bestille og derefter betale via selvbetjening, så restauranten ikke bliver afhængig af højere bemandingsniveauer. Det har været en livline for de restauranter, der har holdt åbent under pandemien – og det har fungeret effektivt. Denne tendens vil fortsætte med at udvikle sig i 2022 for at sikre kundeoplevelsen – og samtidig gælder det om at sikre, at en eventuel mangel på personale ikke fører til forsinkelser eller et dyk i serviceniveauet.

Ændring af restaurantvaner

Højere fødevarepriser og globale problemer i forsyningskæden har resulteret i, at selve produktet står højt på agendaen for 2022. Mange restauranter, hvilket vi også har nævnt tidligere, har oplevet en stigning i indtægterne fra takeaway og udlevering af mad, men i 2022 forventer vi at se en tendens, hvor kunderne fysisk vender tilbage til restauranterne, men dog stadig med en vis grad af forsigtighed. Sunde alternativer bliver en vigtig faktor for gæsterne, i nogle tilfælde for at modvirke de mindre sunde valg, der er blevet foretaget under nedlukningen. Gæsterne søger oplevelsen i selve restauranten, men ønsker også stadig et smidigt sikkerhedsnet i forhold til kontakten med andre, da sundheden stadig er et fokuspunkt.

Muligheder for investorer

2022 bliver et år for restaurationsbranchen, hvor man bliver nødt til at redefinere, når man skal finde ind til de nye normer. For de heldige vil det blive “business as usual”, da kunderne begynder at vende tilbage til niveauet før pandemien, men for mange restauranter vil det blive et år med stor fleksibilitet og mangfoldighed, efterhånden som verden vender tilbage til normale forhold efter pandemien. Er man som restaurant i stand til at tilpasse sit tilbud i overensstemmelse hermed, vil man også blive en af de restauranter, der klarer sig godt gennem året.

Finansiering af restaurantdriften i 2022

Det traditionelle restaurantkoncept forventes at fortsætte med at tilpasse sig i 2022, efterhånden som spørgsmål som husleje og finansiering melder sig; restaurantejere vil fortsætte med at være på tæerne. Pop-up restauranter, food trucks og ghost kitchens vil stadig være et hit i 2022, da branchen bliver mere forskelligartet end nogensinde.

I år kæmper branchen for at komme på fode efter pandemien, og vi forventer, at det bliver et maraton snarere end en sprint. Eftersom bankerne låner færre penge ud og ikke i samme grad støtter nye virksomheder, vil det i år blive sværere at finansiere åbningen af nye restauranter. Mange større kæder vil koncentrere sig om at få det bedste ud af dét, som de har i dag, i stedet for at udvide med nye tiltag. De stigende udgifter til fødevarer, husleje og den almene finansiering vil kun øge de udfordringer, som restauranterne står over for i 2022. Vi håber, at tingene hurtigt ændrer sig.

Det større antal tomme lokaler vil åbne nye døre for investorer, der søger muligheder i 2022, hvad enten det er til restauranter eller andre investeringer. Food halls og ghost kitchens er blevet populære under pandemien, og vi forventer, at denne type restauranter/køkkener fylder flere tomme erhvervsejendomme hen over 2022.

Hvis du er interesseret i at downloade et gratis eksemplar af den fulde trendrapport, kan du finde den her.

Kontakt os

Når du har udfyldt dine oplysninger, vil du blive kontaktet af en af vores dygtige eksperter som vil fortælle dig mere om vores produkter og vise, hvordan de fungerer i praksis.