5 trends for restauranter, som kommer til at definere 2022!

Download din kopi af Trend Report i dag

5 trends for restauranter, som kommer til at definere 2023!

Velkommen til vores rapport om tendenser i restaurationsbranchen 2023. Vi har kombineret vores mange års erfaring i restaurationsbranchen for at belyse de tendenser, som du kan forvente at se i 2023.

Vi forventer, at forbrugerne vil være endnu mere opmærksomme på de fødevarer, de vælger at spise i år med vægt på mere bæredygtige retter og flere plantebaserede muligheder med mindre kød på menuen. Men også et fokus på fødevarer, der påvirker vores humør. Sundhed omfatter nu ikke kun fysiske aspekter, men også mentale og følelsesmæssige aspekter, hvilket vil give restauratører den udfordring at sikre, at deres menuer afspejler denne samfundsændring.

Vi giver nogle tips til, hvordan man kreativt navigerer rundt i stigende inflation og fødevareomkostninger og ændrer sin menu på den smartest mulige måde, og hvordan man kan reagere på de udfordringer, der stilles os over for. Teknologi er også fortsat en drivkraft for restaurationsbranchen, og vi viser dig, hvordan du kan bruge den til din fordel.

Download din kopi af Trend Report i dag

Whitepaper image

Restauranttrend 1

De bedste måder at tackle inflation og højere fødevarepriser på

Restauratører bliver nødt til at tænke smartere og finde på innovative måder at klare stormen i 2023 på, lige fra mindre portioner, stigende priser til at nå nye kunder, menukortudvikling og meget mere.

Restauranttrend 2

Menu engineering

I sidste ende kan en kraftig stigning i omkostningerne ikke håndteres med små justeringer af en menu, faktisk vil det, der kaldes menu engineering, blive langt mere almindeligt i 2023.

Restauranttrend 3

Smarte tendenser inden for arbejdskraft

Eftervirkningerne af pandemien har været en udfordring for restaurationsbranchen, især med hensyn til at rekruttere personale for at lette det arbejdskraftbehov, der følger med driften af en succesfuld forretning. Hvordan kan branchen modvirke denne mangel på arbejdskraft i 2023?

Restauranttrend 4

Sådan vil teknologien ændre restaurationsbranchen i 2023

I mange år har teknologien gjort det muligt for virksomheder i restaurationsbranchen at nå ud til flere kunder hurtigt og effektivt og har hjulpet os med at betjene og forbedre oplevelsen for betalende kunder. I 2023 forventer vi at se endnu flere teknologidrevne skift i kundetrends.

Restauranttrend 5

Tendenser inden for mad og drikkevarer

I 2023 forventer vi, at miljøspørgsmål bliver endnu mere presserende på den politiske og daglige dagsorden, da forbrugerne kræver påviselige ændringer. Forbrugerne er sultne efter lederskab i miljøspørgsmål, etiske forretningsmetoder, folkesundhed og andre vigtige sager.

Sundhedsbevidst mad vil dominere restaurantmenuerne

Det stigende fokus på en sund livsstil skaber en øget bevidsthed om madvalg, hvilket i sidste ende afspejles i de aktuelle menuer. Vi ser et bemærkelsesværdigt skift mod rene og friske råvarer i planteform, og selvom kød i høj grad stadig er en del af forbrugernes kost, er det nu både relevant og nødvendigt for spisestedet at videreformidle, hvordan råvarerne er blevet opdrættet, fanget eller dyrket, så restaurantgæsterne får en dybere forståelse for, hvordan de er nået frem til tallerkenen.

 

Vi er nu i endnu højere grad opmærksomme på de fødevarer, vi indtager

Pandemien viste os alle vigtigheden af sundhed og velvære, og vi er nu langt mere opmærksomme på den mad, vi nyder, og hvor den stammer fra. I 2022 forudser vi, at tendensen med sunde fødevarer vil fortsætte med hastige skridt. Traditionelle spisesteder, fastfood-virksomheder og endda leveringsbaserede virksomheder inden for fødevarebranchen kommer til at tilbyde sunde menuer som standard, og dette vil være en trend, der fortsætter fremadrettet.  Eksempelvis har selv de mest kendte fastfoodkæder som McDonald’s annonceret 5 nye og meget ambitiøse globale Happy Meal-mål, der skal nås inden udgangen af 2022. Disse omfatter, at man tilbyder mere afbalancerede måltider, gør brug af forenklede ingredienser, er mere transparente med ernæringsoplysningerne og markedsfører sig på ansvarlig vis.

Gæsterne er på udkig efter lokale råvarer

I 2022 vil gæsterne i stigende grad besøge de restauranter, der serverer lokalt producerede råvarer. Trenden med at købe, hvad der nu engang skal købes, på de lokale gårde, er ikke sat i værk overalt. Problemer i forsyningskæderne fortsætter imidlertid med at påvirke verden, så rent forretningsmæssigt giver det bedst mening at købe varerne lokalt. Det sparer på de forsendelsesomkostninger, som er forbundet med internationale produkter, og sikrer, at produkterne er af en frisk kvalitet, da produkterne ikke er frosset ned for at forlænge holdbarheden. Lokale indkøb understøtter også det lokale økosystem og hjælper restauranterne med at reducere deres CO2-fodaftryk.

De bedste måder at tackle inflation og højere fødevarepriser på

De globale fødevarepriser har været stærkt stigende siden 2020. Verdensfødevarebankens fødevareprisindeks for råvarer nåede et rekordhøjt niveau i 2022 og er mere end 80 % højere end to år tidligere. Flere faktorer er skyld i denne stigning, herunder økonomisk genopretning efter pandemien, der har presset priserne op, højere fragtomkostninger, stigende omkostninger til gødning og øgede eksportrestriktioner. Krigen i Ukraine har yderligere forværret problemet, og med den usikkerhed, der omgiver situationen, forventes fødevarepriserne at fortsætte med at stige i år.

Restauratørerne bliver nødt til at tænke smartere

De stigende fødevarepriser vil sandsynligvis få store konsekvenser for restaurationsbranchen. I en rundspørge foretaget af 66 % af de uafhængige restauranter, der oplever en nedgang i salget som følge af inflationen, viser en undersøgelse fra det lille erhvervsnetværk Alignable, at halvdelen af ejerne af små virksomheder og næsten tre fjerdedele af restauratørerne frygter, at inflationen vil drive dem ud af markedet. Undersøgelsen viste også, at over 66 % af de uafhængige restauranter oplever en nedgang i salget som følge af inflationen.

Restauratører bliver nødt til at tænke smartere og finde på innovative måder at klare stormen på i 2023, lige fra mindre portioner, stigende priser til at nå nye kunder, menusteknologi og meget mere. Det er ikke en mulighed at skære ned på service og kvalitet. Når gæsterne går ud færre gange om ugen, skal du sørge for, at de kommer til dig.

At håndtere stigende fødevare- og lønomkostninger og samtidig forblive konkurrencedygtig er noget, som mange kreative tænkere og strateger vil arbejde på i 2023. I sidste ende kan en kraftig stigning i omkostningerne ikke tackles med små justeringer af en menu, faktisk vil det, der kaldes menu engineering, blive langt mere almindeligt i 2023. Menu engineering er en ramme til at evaluere og optimere din restaurantmenus prisfastsættelse og design for at skabe en mere rentabel menu og forretning generelt. Det indebærer, at alle menupunkter kategoriseres i en af fire menu engineering-kategorier, baseret på den enkelte menupunkters rentabilitet og popularitet.

Nogle af de menustrends, som vi forventer at se i 2023, omfatter bl.a:

Højt oppe på siden for profit

Strømlinede menuer

Sæsonbestemte og lokale ingredienser

Restaurantprognoser

Smarte tendenser inden for arbejdskraft

Rekruttere smart

Den konventionelle model med rekruttering af personale via et bureau eller virksomheders markedsføringsmetoder er kun en del af rekrutteringsprocessen. Faktisk giver sociale medier og personaleincitamenter bedre og hurtigere resultater med færre omkostninger forbundet med ansættelse af nye medarbejdere.

Fasthold talenter

Den næste udfordring er at holde på de nye medarbejdere. En forståelse af, hvordan det ser ud, når dit team er engageret og passende belønnet, vil give udbytte.

Sådan vil teknologien ændre restaurationsbranchen i 2023

Delivery er vigtigere end nogensinde!

Det globale marked for levering af mad udgør en stadig større del af restaurationsbranchen. Ifølge en rapport fra Statista vil online-madleverancerens andel af det globale marked være over 20 % i 2025, hvilket er en stigning fra 13 % markedsandel i 2020. Faktisk voksede markedet for online-madleverancer med anslået 27 % alene i 2020.

Smart digital teknologi forbedrer effektiviteten og marginerne

Indførelsen af tjenere, der bruger håndholdte bestillings- og betalingsapparater til hurtigere behandling af ordrer og betalinger. Eller QR-koder til selvbetjening. For ikke at nævne det faktum, at det skaber en nem kontaktløs betalingsmulighed for spisende gæster.

Kunderne bliver mere og mere vant til og nyder muligheden for selvbetjening, idet de bruger værktøjer som QR-koder til at se menuer via smartphones og tablets for eksempel. Kunderne kan bestille og betale i deres fritid og er i nogle tilfælde ikke afhængige af serveringspersonale.

Tendenser inden for mad og drikkevarer

I overensstemmelse med forbrugernes miljøhensyn skal restauranterne sikre, at miljø, bæredygtighed og sundhed er i fokus på deres menuer. Sund mad er helt sikkert tilbage i stor stil i 2023.

Sunde juicer og smoothies

Ifølge rapporten Global Fruit Juice Market Trends Report nåede det globale marked for frugtsaft en værdi af 141 mia. USD i 2021, og markedet forventes at nå 182 mia. USD i 2027. Forbruget af sodavand, såsom cola og sodavand med smag, er globalt set faldende, da de har et højt sukkerindhold, kunstige farvestoffer, fosforsyre, kunstige sødemidler og koffein, som kan have negative virkninger på menneskekroppen. På grund af dette skifter et stort antal forbrugere fra kulsyreholdige drikkevarer til naturlige frugtsafter.

Fødevaretendenser

Plantebaserede fødevarer vil fortsat tage føringen i 2023 drevet af millennials. Men også svampe og fisk er store på listen over fødevaretrends i 2023. New York Times erklærede svampe som “Årets ingrediens i 2022”. De giver en række sundhedsfordele og spiller hovedrollen i folks yndlingsretter – pasta, pizza og endda desserter. Svampe forudses at blive endnu mere populære i de kommende år.

Kontakt os

Når du har udfyldt dine oplysninger, vil du blive kontaktet af en af vores dygtige eksperter som vil fortælle dig mere om vores produkter og vise, hvordan de fungerer i praksis.